Projekt MarketWatch miał przed sobą trudne zadanie sprawdzenia czy urządzenia dostępne na rynku są rzeczywiście tak energooszczędne jak wynika z deklaracji, a także czy sprzedawcy wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie etykietowania energetycznego.
Poświęciliśmy na to 3 lata, w czasie których odwiedziliśmy 737 sklepów stacjonarnych i internetowych, w których przyjrzeliśmy się bliżej 103,141 produktom, od telewizorów po żarówki. Skupiliśmy się na najbardziej problematycznych segmentach rynku. Nasze wyniki są zatem migawką ukazującą jak zła sytuacja jest w pewnych obszarach. Nie mogą być traktowane jako odniesienie do rynku jako całości.
W sklepach, które odwiedziliśmy, okazało się że ponad połowa urządzeń była błędnie oznakowana, a jedno na pięć urządzeń nie miało etykiety w ogóle. Tym sposobem łamane są przepisy unijne w tym zakresie. I to pomimo faktu, że konsumenci i producenci znają wartość etykiety energetycznej, jako narzędzia prowadzącego w kierunku bardziej efektywnych energetycznie urządzeń.

Nasz raport podsumowuje ustalenia wszystkich trzech kontroli sklepów, jakie były prowadzone w ramach projektu MarketWatch.
Raport podsumowujący MarketWatch (5 MB)