Zespół MarketWatch poświęcił trzy lata na sprawdzenie, czy sprzęt AGD jest tak energooszczędny jak wynika z etykiety oraz czy detaliści wypełniają unijne zobowiązania odnośnie etykietowania produktów.
Badaliśmy najbardziej podejrzane grupy produktów, aby pokazać jak zła może być sytuacja. Nie jest to próba naukowa i nie pokazuje obrazu rynku jako całości. …
Projekt MarketWatch miał przed sobą trudne zadanie sprawdzenia czy urządzenia dostępne na rynku są rzeczywiście tak energooszczędne jak wynika z deklaracji, a także czy sprzedawcy wywiązują się ze swoich obowiązków w zakresie etykietowania energetycznego.
Poświęciliśmy na to 3 lata, w czasie których odwiedziliśmy 737 sklepów stacjonarnych i internetowych, w których przyjrzeliśmy…
Poradnik został przygotowany w ramach unijnego projektu MarketWatch (2013-2016), wspófinansowanego ze środków programu Intelligent Energy Europe. MarketWatch tworzy 16 organizacji z 10 krajów europejskich. Naszym celem jest podniesienie świadomości w zakresie etykiet energetycznych oraz ekoprojektu, a także zwiększenie poziomu przestrzegania zapisów prawa w tym zakresie.
Poradnik ten zawiera przegląd zobowiązań…
“Poradnik dla NGO i konsumentów dotyczący sprawdzania poziomu spełnienia wymagań prawnych odnośnie etykietowania energetycznego urządzeń i ekoprojektu” jest wprowadzeniem do unijnych przepisów prawnych w zakresie zużycia energii przez urządzenia. Organizacje i osoby prywatne mogą przyczynić się do wskazywania nieprawidłowości i zwiększenia presji na lepsze przestrzeganie zapisów prawa w tym…
Konsorcjum MarketWatch przy udziale specjalistów i akredytowanych laboratoriów opracowało zestaw metod badawczych dla produktów wykorzystujących energię.
Przepisy obowiązujące w krajach członkowskich Unii Europejskiej wymagają, aby urządzenia wyposażenia domowego zasilane energią elektryczną, były zaopatrzone w wyraźnie widoczne i czytelne etykiety.
W tym krótkim poradniku dla sprzedawców przyjrzymy się etykietom energetycznym dla poszczególnych grup urządzeń. Są bowiem na nich umieszczone symbole, które mogą nie być od razu czytelne…

Etykiety energetyczne nie zawsze są prawidłowo prezentowane – ponad połowa produktów wystawionych w sklepach internetowych miała nieprawidłowo przedstawione dane energetyczne. Badanie odbyło się pod koniec 2013 i na początku 2014 roku. Ten oraz inne wnioski zostały przedstawione w pierwszym raporcie,…
Krótka informacja nt. kampanii MarketWatch jest już dostępna w formie ulotki.
Po kontrolach prawidłowego prezentowania etykiet oraz wymagań ekoprojektowania w sklepach, niebawem zostaną opublikowane wyniki na stronach internetowych MarketWatch. Dokument ten wyjaśnia metodologię, którą otrzymają również sprzedawcy detaliczni, gdy wszystkie wyniki zostaną już opracowane.
Pobierz raport (PDF) – wersja angielska
Niniejszy raport prezentuje w jaki sposób organizacje społeczeństwa obywatelskiego z całego świata biorą udział w nadzorze rynku produktów zużywających energię, w odniesieniu do przepisów podobnych jak etykietowanie produktów czy ekoprojektowanie. Nie jest to głęboki przegląd takowej działalności, ale zwrócenie uwagi na skuteczne praktyki i ich ewentualne dostosowanie przez europejskie…