Konsumenci są przekonani, że kupując coraz lepsze telewizory, lodówki, kuchenki mikrofalowe i inne produkty codziennego użytku, zużyją mniej energii oraz zaoszczędzą pieniądze. Niestety nie zawsze tak jest. Czasami producenci i sprzedawcy nie przestrzegają zapisów prawnych, m.in. związanych z etykietowaniem produktów czy spełnieniem wymagań ekoprojektowania, co wpływa na wzrost rachunków za energię oraz klimat. MarketWatch jest europejską kampanią mającą na celu identyfikację takich przypadków i zmianę podejścia w tym zakresie.
MarketWatch tworzone jest przez szesnaście organizacji społeczeństwa obywatelskiego z całej Europy. Przeprowadzając kampanię weryfikującą jakość urządzeń codziennego użytku w sklepach stacjonarnych oraz internetowych, MarketWatch będzie chciał skierować uwagę na tych producentów i sprzedawców, którzy nie do końca respektują przepisy unijne, przez co ich klienci zostają pozbawieni możliwości zaoszczędzenia energii. Trzykrotnie przeprowadzimy kontrole 110 sklepów stacjonarnych i 110 sklepów internetowych (łącznie 660 sklepów w czasie trwania projektu). Wykonamy również 100 uproszczonych oraz pełnych testów produktów w akredytowanym laboratorium, z wynikiem obowiązującym w całej Europie.
Nasza kampania testowania już trwa. Zapraszamy do śledzenia postępów z naszych prac, które będą prezentowane na portalu projektu. Chętnie poznamy Twoje opinie – zapraszamy do kontaktu za pomocą poczty elektronicznej bądź mediów społecznościowych: Twitter i Facebook. Dziennikarze proszeni są o kontakt wysyłając maila na adres a.bogusz@fewe.pl. Będzie nam bardzo miło, jeżeli do naszej inicjatywy przyłączą się organizacje o podobnych poglądach.